Veganzona

Полезни съвети и рецепти за един балансиран хранителен режим на растителна основа, както и научни статии, свързани с дългогодишни проучвания и изследвания


ЗАСТРАШЕНИ ЛИ СА ВЕГЕТАРИАНЦИТЕ ОТ НЕДОСТИГ НА КАЛЦИЙ? – НЕ

Минералът с най-голямо съдържание в организма е калцият. Той се отлага главно в скелета (99% от общото му количество). Именно от костите организма черпи калций за извършването на всички функции, в които  участва. Особено важен е за контракцията на мускулите (включително и на сърдечния мускул), кръвосъсирването, регулирането на клетъчната пропускливост и предаването на нервните импулси, вазодилатацията и свиването на кръвоносните съдове. Освен това той е от съществено значение за развитието и поддържането на здрави кости и зъби. Той присъства във всички растителни и животински организми.

Млечните продукти са богати на калций, така че лакто-ово-вегетарианците консумират равни или дори по-големи количества калций от хората с конвенционален хранителен режим. Въпреки това не е препоръчително набавянето на калций от тези източници поради съдържанието им на мазнини, холестерол, протеини, които предизвикват алергии, лактоза и други.

В растителния свят, калцият се съдържа главно в карфиола и във всички видове зеле, в зеленчуците с ниско съдържание на оксалати (това са всички листни зеленчуци с изключение на спанака и манголда – вид лапад), сусама, бадемите, пълнозърнестите храни и бобовите растения.

Различни изследвания проведени върху вегани не разкриват патологии, свързани с недостига на калций, въпреки че средният им прием на калций е под препоръчителния дневен прием.

Ежедневно се изхвърля калций с урината, фекалиите и потта, и ако приемът на калций с храната е по-малък от загубите, тогава организмът е в състояние да се саморегулира, като увеличи усвояването на минерала.

По принцип количеството калций, което получаваме от храната, не е строго пропорционално на количеството усвоено от организма. Както споменах по-горе, за да поддържа баланс, организмът може да се саморегулира, като увеличи усвояването и намали загубите. Други фактори, които влияят на усвояването на калций, като спомагат за загубите му и по този начин могат да доведат до отрицателен баланс, са:

  • високи количества на натрий в храната (основният източник на натрий е трапезната сол).
  • наличие на оксалати и фитати в храната.

Един хранителен режим на 100% растителен осигурява по-ниски количества на натрий и по-високи на калий, който противодейства на действието на натрия. Натрия обикновено изобилства в преработените и консервирани животински продукти.

Различни епидемиологични изследвания показват, че фрактурите на костите и остеопорозата са по-често срещани сред населението, което консумира много млечни и животински продукти, отколкото сред населението, което клони към вегетарианство. Този факт косвено потвърждава, че остеопорозата не може да се разглежда само като заболяване, свързано с недостиг на калций. И други научни изследвания показват, че един хранителен режим богат на плодове и зеленчуци е по-благоприятен за костната плътност.

[ Отидете на индекса на често задаваните въпроси и пълната библиография ]

Предоставената информация в този уебсайт представлява обща информация и по никакъв начин не замества медицинският съвет. Също така не може да се използва като помагало за самодиагностициране и самолечение. За да си осигурите едно здравословно и балансирано хранене, винаги е добре да се доверите на вашия лекар или експерт по хранене.



Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

за мен

Здравейте и добре дошли в моя блог!

Казвам се Милена и съм завършила магистратура със специалност “Диетология и Вегетарианско Хранене” във факултета по Медицина и Хирургия в Политехническия Университет Марке в Анкона, Италия.

Тук ще намерите както полезни съвети и рецепти за един балансиран хранителен режим на растителна основа, така и научни статии, свързани с дългогодишни проучвания и изследвания.

С приятелски поздрав, Милена

бюлетин